Persoonsgericht werken

De zorg slibt dicht als we mensen met een chronische aandoening ziektegericht blijven benaderen. Te vaak zijn de beoogde gedragsveranderingen niet blijvend, ondanks het hard werken door de praktijkondersteuner, huisarts en patiënt. Een goed gesprek met aandacht voor de mens in zijn context leidt tot minder verwijzingen naar de tweede lijn en kan de consultfrequentie verlagen. Onderzoek in o.a. Noord-Limburg heeft dat aangetoond.

Sinds enkele jaren is er in de zorg in Nederland aandacht voor persoonsgericht werken. Verschillende mensen en organisaties hebben een visie ontwikkeld met een bijpassende methodiek om in de spreekkamer toe te passen. De methodieken verschillen niet zoveel van elkaar, het verschil zit hem vaak in de nuance. Het is vooral belangrijk om te ontdekken welke methode je aanspreekt en je deze dan eigen te maken. Door meer persoonsgericht te werken heb je als zorgverlener meer werkplezier. Je sluit aan bij de drijfveren van de patiënt, waardoor hij wordt geactiveerd. De consulten zijn hierdoor leuker en positiever. Zowel zorgverlener als patiënt zijn meer tevreden.

Wat persoonsgerichte zorg is

  • Het gaat om zorg waarbij de mens centraal staat en niet de ziekte.
  • De mens in zijn context is uniek; zorg is dus maatwerk.
  • De zorgverlener geeft de mens meer vertrouwen in het eigen kunnen.
  • De patiënt is een actor in het proces en heeft eigen regie.

De zorgverlener heeft een coachende rol. De patiënt bepaalt wat voor hem persoonlijk belangrijk is. Een coachende rol vraagt specifieke vaardigheden van de zorgverlener.

Ondersteuning huisartsenpraktijken

Zorggroep ROHA biedt medewerkers van de aangesloten huisartsenpraktijken ondersteuning bij persoonsgericht werken. Dat doen wij door het aanbieden van training en hulpmiddelen die in de praktijk gebruikt kunnen worden. Naast ons eigen ondersteuningsaanbod vind je op deze website informatie over trainingen en hulpmiddelen die elders aangeboden worden.

Aanbod ROHA

Coaching on the job

Coaching van een deskundige tijdens je werk met patiënten.

Lees verder

Gesprekstool Bettery-ROHA

Een hulpmiddel om de fases in het gesprek te doorlopen.

Lees verder

GG/ZZ-intervisie

Iedereen die de leergang Gezondheid en Gedrag heeft gevolgd.

Lees verder

Inspiratiesessie

Een bijeenkomst met alle praktijkmedewerkers van ongeveer twee uur.

Lees verder

Leergang Gezondheid en Gedrag

Een training van drie dagdelen om persoonsgericht te werken.

Lees verder

Werkboek ‘Beweging in de diabeteszorg’

Een werkboek met reflectieoefeningen om het gespreksonderwerp ‘bewegen’ in de spreekkamer gemakkelijker en plezieriger…

Lees verder

Extern aanbod

‘Wat ertoe doet’

Hulpmiddel voor mensen om te bepalen wat belangrijk voor hen is

Lees verder

Digi-zelftest

Een digitale zelftest om te zien hoe digivaardig iemand is, ontwikkeld door de stichting Lezen en Schrijven.

Lees verder

Handreiking Digitale Zorgtoepassingen voor patiëntgerichte COPD-zorg

Verzameling digitale hulpmiddelen voor mensen met COPD.

Lees verder

IPH Institute for Positive Health

Een website met informatie over en toepassingsmogelijkheden van positieve gezondheid.

Lees verder

Persoonsgerichte zorg voor iedereen (Pharos)

Persoonsgericht werken met lage gezondheidsvaardigheden en/of laaggeletterdheid en/of anderstaligen.

Lees verder

Samen beslissen/drie goede vragen

Gesprekstool met drie vragen.

Lees verder

Toolkit Krachtige Basiszorg

Een toolkit voor het implementeren van integrale zorg in de wijk voor patiënten met complexe zorgvragen.

Lees verder

Zorg voor beter

Een website met heel veel praktische informatie.

Lees verder