FAQ CVRM 2022
Versie: 2022
Datum gepubliceerd: dinsdag 12 november 2019
Datum bijgewerkt: woensdag 22 juni 2022
Versie: 2022
Datum gepubliceerd: dinsdag 12 november 2019
Datum bijgewerkt: woensdag 22 juni 2022
De ROHA gebruikt cookies om het gebruik van deze website te analyseren en voor je te verbeteren. Meer informatie.
Duur per sessie: 45 minuten
Tijden: 11.30 – 12.15 en 13.45 – 14.30 uur
Frequentie: tweemaal
DOHA, Mascha Bevers en Lonneke Reuser
Hoe kijken patiënten aan tegen digitalisering en innovaties in de zorg? Wat is hun ervaring en hoe kunnen we hen inzetten zodat er een co-creatie ontstaat in de ontwikkelingen waar we voor staan?
Er wordt nader ingegaan op patiënten portalen, E-health en samenwerking.
Na twee jaar overleven in een jungle van covid en bureaucratie is het belangrijker dan ooit om te kijken naar wat ons vak zo mooi maakt. Hoe houd je positieve energie vast en hoe heb je plezier in je werk? Wat maakt je gelukkig binnen en buiten de praktijk? Hoe richt je het spreekuur, de behandelkamer en de werkdag in om gebalanceerd en met plezier patiëntenzorg te leveren? Is het de mooie kunst aan de muur? Zijn het de planten in de kamer, het uitzicht uit het raam, de tijd voor de patiënt? In deze sessie geven we tips en tricks om je werkplezier te vergroten.
En plezier is heel belangrijk, want dat straal je uit naar je collega’s en familie en die profiteren er direct van mee. Nu al veel plezier toegewenst!
Dr. Simone van Dulmen, Radboud UMC
In de toenemende drukte van de huisartsenpraktijk valt steeds vaker de term niet zinnige zorg. Wat is dat dan precies? Blind voorschrijven van antibiotica, slaapmiddelen en opioïden? Overmatig veel röntgenfoto’s en bloedonderzoek aanvragen? Welke zorg moet je nou eigenlijk wel of niet leveren op de praktijk? De NHG heeft dit jaar een selectie gemaakt van 30 beter-niet-doen aanbevelingen. Het doel van deze lijst is het terugdringen van niet-passende zorg in de huisartsenpraktijk. De lijst maakt praktijkmedewerkers en patiënten bewust van niet-gepaste zorg en geeft aan waar patiënten nog beter geïnformeerd kunnen worden over passende zorg. Kunnen we met deze lijst in de hand niet-gepaste zorg beperken zodat we ruimte, middelen en tijd vrijmaken voor meer optimale zorg. Welke afspraken maak je met elkaar hierover, zowel binnen als buiten de praktijk. Op welke wijze zorg je ervoor dat je met de hele praktijk betrokken bent bij doelmatige zorg.
Deze sessie wordt op dit moment nog ingevuld. Er wordt ingegaan op een gezond en functioneel team in het ecosysteem, de huisartsenpraktijk.
Vrijdag 23 september | 45 minuten | 11.30 – 12.15 en 13.45 – 14.30 uur
Deze sessie wordt op dit moment nog ingevuld. Er wordt ingegaan op een gezond en functioneel team in het ecosysteem, de huisartsenpraktijk.
– Deze sessie wordt op deze dag tweemaal gegeven
Vrijdag 23 september | 45 minuten | 11.30 – 12.15 en 13.45 – 14.30 uur
Dr. Simone van Dulmen, Radboud UMC
In de toenemende drukte van de huisartsenpraktijk valt steeds vaker de term niet zinnige zorg. Wat is dat dan precies? Blind voorschrijven van antibiotica, slaapmiddelen en opioïden? Overmatig veel röntgenfoto’s en bloedonderzoek aanvragen? Welke zorg moet je nou eigenlijk wel of niet leveren op de praktijk? De NHG heeft dit jaar een selectie gemaakt van 30 beter-niet-doen aanbevelingen. Het doel van deze lijst is het terugdringen van niet-passende zorg in de huisartsenpraktijk. De lijst maakt praktijkmedewerkers en patiënten bewust van niet-gepaste zorg en geeft aan waar patiënten nog beter geïnformeerd kunnen worden over passende zorg. Kunnen we met deze lijst in de hand niet-gepaste zorg beperken zodat we ruimte, middelen en tijd vrijmaken voor meer optimale zorg. Welke afspraken maak je met elkaar hierover, zowel binnen als buiten de praktijk. Op welke wijze zorg je ervoor dat je met de hele praktijk betrokken bent bij doelmatige zorg.
– Deze sessie wordt op deze dag tweemaal gegeven
Vrijdag 23 september | 45 minuten | 11.30 – 12.15 en 13.45 – 14.30 uur
Na twee jaar overleven in een jungle van covid en bureaucratie is het belangrijker dan ooit om te kijken naar wat ons vak zo mooi maakt. Hoe houd je positieve energie vast en hoe heb je plezier in je werk? Wat maakt je gelukkig binnen en buiten de praktijk? Hoe richt je het spreekuur, de behandelkamer en de werkdag in om gebalanceerd en met plezier patiëntenzorg te leveren? Is het de mooie kunst aan de muur? Zijn het de planten in de kamer, het uitzicht uit het raam, de tijd voor de patiënt? In deze sessie geven we tips en tricks om je werkplezier te vergroten.
En plezier is heel belangrijk, want dat straal je uit naar je collega’s en familie en die profiteren er direct van mee. Nu al veel plezier toegewenst!
– Deze sessie wordt op deze dag tweemaal gegeven
Vrijdag 23 september | 45 minuten | 11.30 – 12.15 en 13.45 – 14.30 uur
DOHA, Mascha Bevers en Lonneke Reuser
Hoe kijken patiënten aan tegen digitalisering en innovaties in de zorg? Wat is hun ervaring en hoe kunnen we hen inzetten zodat er een co-creatie ontstaat in de ontwikkelingen waar we voor staan?
Er wordt nader ingegaan op patiënten portalen, E-health en samenwerking.
– Deze sessie wordt op deze dag tweemaal gegeven
Donderdag 22 september | 45 minuten | 14.30 – 15.15 en 16.15 – 17.00 uur
Deze sessie wordt op dit moment nog ingevuld. Er wordt ingegaan op de onderlinge samenwerking in het ‘huisartsenecosysteem’.
Meer informatie volgt zodra er meer bekend is.
– Deze sessie wordt op deze dag tweemaal gegeven
Donderdag 22 september | 45 minuten | 14.30 – 15.15 en 16.15 – 17.00 uur
Na twee jaar overleven in een jungle van covid en bureaucratie is het belangrijker dan ooit om te kijken naar wat ons vak zo mooi maakt. Hoe houd je positieve energie vast en hoe heb je plezier in je werk? Wat maakt je gelukkig binnen en buiten de praktijk? Hoe richt je het spreekuur, de behandelkamer en de werkdag in om gebalanceerd en met plezier patiëntenzorg te leveren? Is het de mooie kunst aan de muur? Zijn het de planten in de kamer, het uitzicht uit het raam, de tijd voor de patiënt? In deze sessie geven we tips en tricks om je werkplezier te vergroten.
En plezier is heel belangrijk, want dat straal je uit naar je collega’s en familie en die profiteren er direct van mee. Nu al veel plezier toegewenst!
– Deze sessie wordt op deze dag tweemaal gegeven
Donderdag 22 september | 45 minuten | 14.30 – 15.15 en 16.15 – 17.00 uur
DOHA, Mascha Bevers en Lonneke Reuser
Heb je te weinig personeel? Word je gek van de telefoon die de hele dag rinkelt? Mis je een back-up als een medewerker plotseling uitvalt? Voor dit soort praktische problemen zijn allerlei digitale oplossingen mogelijk. De DOHA neemt je tijdens deze sessie mee in interessante ontwikkelingen op het gebied van digitalisering. Laat je inspireren en ga in gesprek over kansen en knelpunten.
– Deze sessie wordt op deze dag tweemaal gegeven
Duur per sessie: 45 minuten
Tijden: 14.30 – 15.15 en 16.15 – 17.00 uur
Frequentie: tweemaal
DOHA, Mascha Bevers en Lonneke Reuser
Heb je te weinig personeel? Word je gek van de telefoon die de hele dag rinkelt? Mis je een back-up als een medewerker plotseling uitvalt? Voor dit soort praktische problemen zijn allerlei digitale oplossingen mogelijk. De DOHA neemt je tijdens deze sessie mee in interessante ontwikkelingen op het gebied van digitalisering. Laat je inspireren en ga in gesprek over kansen en knelpunten.
Na twee jaar overleven in een jungle van covid en bureaucratie is het belangrijker dan ooit om te kijken naar wat ons vak zo mooi maakt. Hoe houd je positieve energie vast en hoe heb je plezier in je werk? Wat maakt je gelukkig binnen en buiten de praktijk? Hoe richt je het spreekuur, de behandelkamer en de werkdag in om gebalanceerd en met plezier patiëntenzorg te leveren? Is het de mooie kunst aan de muur? Zijn het de planten in de kamer, het uitzicht uit het raam, de tijd voor de patiënt? In deze sessie geven we tips en tricks om je werkplezier te vergroten.
En plezier is heel belangrijk, want dat straal je uit naar je collega’s en familie en die profiteren er direct van mee. Nu al veel plezier toegewenst!
Deze sessie wordt op dit moment nog ingevuld. Er wordt ingegaan op de onderlinge samenwerking in het ‘huisartsenecosysteem’.
Meer informatie volgt zodra er meer bekend is.
De ROHA huisarts neemt ( in de toekomst) deel aan toetsingsbijeenkomsten in huisartsen-wijkgroep verband, waarbij gebruik gemaakt wordt van betrouwbare spiegelinformatie.
Kwaliteit wordt in het Optimale Zorg-Dappere Doktersgedachtengoed bereikt door kritische zelfreflectie. Uitgangspunt hierbij is het vertrouwen in het streven van de huisarts om, vanuit zijn professionele drijfveer “het goede” te doen . De herregistratie-eisen van huisartsen vormen de kern van de borging van de geleverde kwaliteit. Een eis voor herregistratie is deelname aan intercollegiale toetsing. Gevonden praktijkvariatie wordt geanalyseerd en collega’s leren van elkaars reflectie op de cijfers. De ROHA werkt samen met het universitaire huisartsennetwerk om betrouwbare spiegelinformatie en werkboeken over diverse onderwerpen beschikbaar te krijgen voor alle wijk-toets groepen.
Vraag: vinden we dat de ROHA huisarts verplicht kan worden om in wijkgroep verband aan intercollegiale toetsing te doen?
Optimale Zorg betekent ook goede , doelmatige samenwerking rond de patiënt, met werkers in nulde, eerste of tweede lijn. De huisartsenpraktijk neemt zelf het initiatief tot overleg waar dat zinvol is en zorgt ervoor zelf ook goed bereikbaar te zijn voor samenwerkingspartners.
Sociale problematiek komt veelal samen met of vermomd als somatiek op ons bord terecht. De huisarts zit op een uitgelezen plaats om sociale problematiek te herkennen, maar niet om die op te lossen. Samenwerking met welzijn is broodnodig om te kunnen doorverwijzen en overbelasting door oneigenlijke hulpvragen te voorkomen.
Desgevraagd neemt de huisarts of een andere medewerker van de praktijk deel aan MDO’s.
De betrokkenheid van de huisarts bij het verhaal van de patiënt eindigt niet bij een doorverwijzing naar de 2e Lijn. Zo nodig bemiddelt de huisarts of stuurt bij, wanneer in de 2e Lijn zaken stroef lopen. Een gezamenlijk videoconsult tussen patiënt, huisarts en specialist behoort dan tot de mogelijkheden.
Vraag: wordt de visie op de rol van de huisarts bij JZJP gedeeld? En de rol van consultatie ?
Optimale Zorg is ook in de communicatie en de organisatie van periodieke medische controles afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de patiënt. In samenspraak wordt bekeken op welke manier een patiënt zijn gezondheid het beste kan managen. Zelfregie wordt op diverse manieren ondersteund . De praktijk biedt de mogelijkheid tot elektronische communicatie via het patiëntportaal en biedt videoconsulten aan. Patiënten worden desgewenst ondersteund zich de bijbehorende vaardigheden eigen te maken. Er is keuze; voor minder digivaardige patiënten blijft de mogelijkheid op de gebruikelijke manier contact te zoeken met de praktijk.
Vraag: wordt de visie op communicatie en zelfregie gedeeld?
Optimale Zorg wordt dicht bij huis geleverd waar dat kan en in de tweede lijn waar dat moet. Dit is goedkoper en patiëntvriendelijker voor de patiënt en doelmatiger voor de zorg als geheel zonder dat aan kwaliteit wordt ingeboet. Dit vraagt van de huisarts een actieve manier van communiceren met de patiënt en de specialist. De mogelijkheid tot consulteren van de 2e lijn maakt dat huisarts en patiënt de expertise van de specialist in hun gezamenlijke besluitvorming kunnen gebruiken, waardoor een verwijzing veelal voorkomen kan worden.
Vraag: wordt de visie op de rol van de huisarts bij JZJP gedeeld? En de rol van consultatie ?
De aangesloten huisartsen streven naar Optimale Zorg. Dat is zorg die is afgestemd op de persoon van de patiënt en niet vooral gericht is op behandeling van de aandoening. Deze dienstbare zorg is niet hetzelfde als “u vraagt wij draaien”. De patiënt mag verwachten dat de geleverde zorg voldoet aan de professionele standaarden. De huisarts en overige praktijkmedewerkers adviseren en brengen actief hun kennis in het gesprek in en wijzen de weg naar betrouwbare informatie. De patiënt brengt zijn vragen , ideeën en wensen naar voren. Protocollen zijn in dit gesprek niet leidend, maar dienend. Beslissingen worden genomen in een sfeer van wederzijds respect en gedeelde verantwoordelijkheid. De huisarts(medewerkers) houden rekening met de grote verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen patiënten en waken ervoor de minder vaardige patiënt te overvragen in het streven naar eigen regie. Waar nodig beschermt , stuurt en helpt de huisarts.
Vraag: wordt de visie op zorginhoud gedeeld?
Voor praktijkmanagers (duur 2 uur, max 16 deelnemers)
Ook, of misschien wel juist, in roerige tijden wordt van praktijkmanagers gevraagd om vooruit te kijken en te sturen op kansen en samenhang. Waar willen we als team naar toe? Hoe krijg ik iedereen mee? Medewerkers volgen als jij sturing geeft. Doe je dit niet, dan bepaalt iedereen voor zichzelf de prioriteiten. Dit vraagt tijd en aandacht en even loskomen van de waan van de dag. Benut deze sessie om (opnieuw) de gezamenlijke focus te bepalen en te investeren in eenduidig en krachtig leiderschap.
Als je voor deze workshop kiest, kun je geen tweede workshop kiezen.
Voor praktijkondersteuners (duur 2 uur, max 16 deelnemers)
Je ziet van alles in je werk dat anders kan. Hoe benut je de mogelijkheid om de goede dingen te verbeteren? We weten dat meer eigen regie tot meer werkplezier leidt. In deze workshop gaat het over de kracht van positieve en negatieve gedachten. Je gaat daarmee aan de slag en ervaart de impact die dat heeft op de invloed die je hebt.
Als je voor deze workshop kiest, kun je geen tweede workshop kiezen.
Voor doktersassistenten (duur 2 uur, max 16 deelnemers)
Je bent de ogen en oren van de praktijk. Je bedenkt van alles dat beter kan in de praktijk. Hoe zorg je dat er ook echt iets mee gebeurt? In deze workshop leer je hoe jij jouw invloed op een positieve manier kunt vergroten. Want meer invloed = meer eigen regie = meer werkplezier.
Als je voor deze workshop kiest, kun je geen tweede workshop kiezen.
1 uur
Ken je dat? Dat je een drukke werkdag had, zonder het gevoel dat het productief was… Hoe kun je daar een positieve draai aan geven? Belangrijke elementen zijn structuur, focus en ritme. In de workshop reflecteren we op hoe dit er voor jouw dagindeling uitziet. Je gaat naar huis met een eigen actieplan.
Deze workshop duurt 1 uur, dus je kiest twee verschillende workshops.
1 uur
Hoeveel energie haal jij uit je werk? Echt niemand wordt blij van uitgebluste zorgmedewerkers. Het is belangrijk om je eigen bron van energie te vinden en daar goed voor te zorgen. Deze workshop geeft je het inzicht. Een kadootje voor jezelf.
Deze workshop duurt 1 uur, dus je kiest twee verschillende workshops.
1 uur
In deze workshop gaat het over de (on)balans tussen stress en welzijn. Ontspanning, time-management, grenzen stellen en gezond leven helpen het evenwicht te bewaren. De adviezen uit de workshop kun je gebruiken voor patiënten en collega’s en misschien wel voor jezelf. Balans is een eHealth-programma dat onderdeel is van Lekker in je Vel.
Deze workshop duurt 1 uur, dus je kiest twee verschillende workshops.
1 uur
cBoards is een online communicatieplatform waarmee je patiënten actief kunt betrekken bij hun gezondheid. In deze workshop laten we zien hoe cBoards werkt bij de begeleiding van mensen met een chronische aandoening. Aan bod komen informatie delen, zelfmanagement en het digitaal samenwerken met je patiënt.
Deze workshop duurt 1 uur, dus je kiest twee verschillende workshops.
1 uur
Leuk al die digitale mogelijkheden in de huisartsenpraktijk, maar wat als je zelf niet alles in de vingers hebt? Hoe beter je met systemen kunt werken, hoe minder stress je ervaart en hoe meer tijd je overhoudt voor andere dingen. Na deze workshop ben je weer wat digivaardiger en weet je hoe je collega’s en zelfs de hele praktijk digiproof kunt maken.
Deze workshop duurt 1 uur, dus je kiest twee verschillende workshops.
1 uur
Als zorgverlener merk je dat niet alle patiënten digitaal vaardig zijn. Beeldbellen, e-mailen of het eigen dossier inzien is dan lastig. Daarnaast heeft 1 op de 3 Nederlanders beperkte gezondheidsvaardigheden. Het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid is voor deze grote groep mensen ingewikkeld.
Deze workshop gaat in op hoe je mensen met beperkte digitale vaardigheden en beperkte gezondheidsvaardigheden herkent en hoe je hier als zorgverlener mee om kunt gaan. We willen toch dat iedereen profiteert van alle mogelijkheden in de zorg?
Deze workshop duurt 1 uur, dus je kiest twee verschillende workshops.