Beeldbellen

Letterlijk en figuurlijk barst het op dit moment van activiteit achter de schermen. Veel leveranciers springen in op de grote vraag en noodzaak en bieden meerdere producten op het gebied van digitale zorg aan, waaronder beeldbellen. Het aanbod is dan ook enorm. Een aantal worden uitgelicht op deze website.Voor een volledig overzicht beeldbellen verwijzen we je naar de artikelen van het VWS , LHV en NHG:

Wat heb ik nodig om beeldbellen uit te proberen?

Roha adviseert praktijken die beginnen met beeldbellen om eenvoudig te beginnen en uit te proberen wat het beste werkt met de aanwezige computers op de praktijk. Naast een beeldprogramma, bijvoorbeeld mdobeeldbellen.caresharing.com, moeten de hardware en verbindingen geschikt zijn.

  1. Praktijk heeft desktop met goede internetverbinding in de spreekkamer. Is geschikt voor beeldbellen in de spreekkamer. Installeer een webcam mét audio bijv: https://tweakers.net/pricewatch/300263/logitech-hd-pro-webcam-c920.html. Beeldbellen kan dan via de desktop, maar er is dan dus maar 1 scherm beschikbaar. Dit is voldoende om in een eerste fase te experimenteren met beeldbellen. Eventueel een 2e scherm aansluiten op desktop, vergt wel vaardigheid/handigheid om te werken met 2 schermen op 1 computer. Andere optie is om naast de desktop een laptop met internetverbinding te gebruiken (als die voorhanden is).
  2. Praktijk met goede stabiele Wifi in de spreekkamer. Dan kan eventueel ook een Ipad (of een smartphone) gebruikt worden naast de aanwezige computer. Dan ben je het meest flexibel om te oefenen en te experimenteren. Kosten nieuwe iPad 350-400 euro. Er zijn goedkopere merken tablets maar de kwaliteit is dan ook gelijk minder. We raden een Apple iPad aan. Bestellen kan via Bol.com of Coolblue.nl. Laptop kan ook maar is in aanschaf meteen 2x zo duur (goede laptop vanaf 800,-)
  3. Praktijk heeft geen goede wifi, geen desktop met geschikte internetverbinding om te beeldbellen in de spreekkamer. Deze situatie komt voor in praktijken waarbij het HIS in een aparte omgeving is geplaatst. Benamingen hiervoor zijn: bureaublad op afstand/tweede bureaublad/Remote Desktop/Citrix-omgeving/Thin Clients. Om te kunnen beeldbellen is overleg met systeembeheerder van de praktijk nodig. De vraag is dan of de beschikbare internetverbinding geschikt gemaakt kan worden voor beeldbellen. Het kan zelfs zijn dat er dan een aparte internetverbinding moet worden aangelegd.

Met vragen of voor advies over de benodigde ICT-voorzieningen kunt u contact opnemen met de Huib Hoogendijk hhoogendijk@rohamsterdam.nl 06-54230873

Beeldbellen met Patiënten

Videoconsults met patiënten binnen cBoards (Caresharing)
Via cBoards kun je nu beeldbellen met patiënten en andere zorgverleners. Wat je daar voor moet doen? Maak een videoconsult boards aan voor een patiënt of activeer in de corona boards de tab ‘Beeldbellen’. Vanaf 28 mei is deze tab ook te activeren in de andere boards (bijvoorbeeld in de ouderenzorg board of zelfzorg CVRM-zorg).

Lees meer

WeSeeDo

WeSeeDo biedt twee producten voor beeldbellen aan, WeSeeDo Persoonlijk & WeSeeDo direct. Met een WeSeeDo account kun je gemakkelijk een video chat starten met patiënten, zonder dat de patiënt een account hoeft aan te maken of een app hoeft te installeren. Je verstuurd een link via email of sms aan de patiënt . Daarnaast voldoet het aan de veiligheidsnormen voor gebruik in de zorg. Kortom, een mooie oplossing om in de praktijk te introduceren.Aanmelden & proces

Je kunt je aanmelden voor WeSeeDo, via Pharmeon. Dit kan ook als je geen klant bent bij Pharmeon. Op deze plek vind je ook meer informatie, kun je instructiefilmpjes vinden en worden later een FAQ en best practices gedeeld. Ook kun je mailen naar beeldbellen@pharmeon.nl bij vragen.

Meer informatie
Meer informatie over WeSeeDo Persoonlijk & WeSeeDo Direct:
Wegwijzer (PDF)

Meer informatie over de prijzen via Pharmeon:
Prijslijst beeldbellen (PDF)

Handleidingen en instructies

  • WeSeeDo Direct
  • WeSeeDo Persoonlijk
  • De Agent Handleiding: Dit is de handleiding voor de arts. Hierin wordt uitgelegd hoe de arts een account aanmaakt en hoe de arts WeSeeDo moet gebruiken.
  • De Assistent Handleiding: Dit is de handleiding voor de doktersassistent. Hierin wordt uitgelegd hoe de assistent kan inloggen en afspraken kan inplannen voor de arts.
  • De Beheerder Handleiding: Dit is de handleiding voor de beheerder van de huisartsenpraktijk. Hierin wordt uitgelegd hoe de WeSeeDo omgeving gepersonaliseerd kan worden en hoe extra accounts aangemaakt kunnen worden

Intercollegiaal overleg (MDO)

Caresharing MDO beeldbellen
Zorgverleners kunnen Caresharing MDO beeldbellen inzetten voor bijvoorbeeld overdrachten van patiënten en MDO- en. Indien je vaker overlegt met dezelfde groep mensen is het mogelijk om dezelfde sessie/ link te gebruiken en hoef je niet elke keer opnieuw een link te versturen. .

MDO beeldbellen is beschikbaar op de desktop en laptop. MDO beeldbellen op mobiele apparaten, zoals een smartphone of tablet, is nu ook beschikbaar in de appstore (iphone) of playstore (android). Caresharing MDO beeldbellen is een nieuw product en de werking wordt geoptimaliseerd. Onze ervaring is dat het product steeds beter functioneert en makkelijk is te gebruiken.

Aanmelden & proces
Je kunt MDO beeldbellen opstarten via: https://mdobeeldbellen.caresharing.com/

Handleidingen en instructies

Handleiding Caresharing MDO beeldbellen

Siilo voor intercollegiaal advies/ overleg
Siilo is specifiek voor de gezondheidszorg ontwikkeld en beveiligd voor gebruik. Je kunt in Siilo beveiligd (groeps) chatten (ipv bijv. gebruik van whatsapp) en gebruik maken van beeldbellen. Siilo is nu tijdelijk gratis beschikbaar voor gebruik.

Overige opties voor beeldbellen tijdens een werkoverleg (bijv. wijkgroepen)
Naast bovengenoemde digitale mogelijkheden kan je voor digitaal overleg tussen collega’s onderling ook denken aan het gebruik van SkypeZoomWhereby. Deze opties zijn echter niet specifiek voor gebruik in de zorg en onvoldoende beveiligd voor overleg over vertrouwelijke informatie. Gebruik dit bijvoorbeeld voor overleg binnen je wijkteam of als praktijkondersteuners met elkaar, deel geen gevoelige informatie.

Onderstaand een instructiefilmpje over het gebruik van Zoom en een FAQ (Engels).

Naar boven

Login

Registreren| Wachtwoord vergeten?

⇧ Inklappen