Digitale ondersteuning - ROHA-blog coronavirus
ROHA

ROHA-blog coronavirus

Centraal ROHA-informatiepunt

Zoeken
Generic filters
Actueel
Chronische zorg
Financiering
Handige links
Overig
menu

Digitale ondersteuning

Lees hier alle relevante informatie voor de ROHA-praktijken en aangesloten ketenpartners m.b.t. digitale ondersteuning. 

Je kunt bij ons terecht met vragen over de inrichting van digitale ondersteuning in de praktijk, zoals bijvoorbeeld;

  • Beeldbellen, contact met patiënten en intercollegiaal overleg met zorgverleners
  • Mailings naar alle patiënten over de maatregelen omtrent corona
  • Advies over werken op afstand
  • Advies over samenwerken in de wijk of bijv. het waarnemen van andere praktijken

Loop je ergens in vast? Wil je graag dat wij meedenken met een probleem als het gaat om digitale ondersteuning, en/of wil je graag advies passend bij jouw situatie? Schroom niet om contact op te nemen!

Voor meer interessante links; links voor meer informatie

Contact

Voor suggesties, ideeën en vragen kan je contact opnemen met Lonneke Reuser, (lreuser@rohamsterdam.nl).

Beeldbellen

Letterlijk en figuurlijk barst het op dit moment van activiteit achter de schermen. Veel leveranciers springen in op de grote vraag en noodzaak en bieden meerdere producten op het gebied van digitale zorg aan, waaronder beeldbellen. Het aanbod is dan ook enorm. Een aantal worden uitgelicht op deze website.

Voor een volledig overzicht beeldbellen verwijzen we je naar de artikelen van het VWS , LHV en NHG:
  • +
    Wat heb ik nodig om beeldbellen uit te proberen?
    Roha adviseert praktijken die beginnen met beeldbellen om eenvoudig te beginnen en uit te proberen wat het beste werkt met de aanwezige computers op de praktijk. Naast een beeldprogramma, bijvoorbeeld mdobeeldbellen.caresharing.com, moeten de hardware en verbindingen geschikt zijn.
    1. Praktijk heeft desktop met goede internetverbinding in de spreekkamer. Is geschikt voor beeldbellen in de spreekkamer. Installeer een webcam mét audio bijv: https://tweakers.net/pricewatch/300263/logitech-hd-pro-webcam-c920.html. Beeldbellen kan dan via de desktop, maar er is dan dus maar 1 scherm beschikbaar. Dit is voldoende om in een eerste fase te experimenteren met beeldbellen. Eventueel een 2e scherm aansluiten op desktop, vergt wel vaardigheid/handigheid om te werken met 2 schermen op 1 computer. Andere optie is om naast de desktop een laptop met internetverbinding te gebruiken (als die voorhanden is).
    2. Praktijk met goede stabiele Wifi in de spreekkamer. Dan kan eventueel ook een Ipad (of een smartphone) gebruikt worden naast de aanwezige computer. Dan ben je het meest flexibel om te oefenen en te experimenteren. Kosten nieuwe iPad 350-400 euro. Er zijn goedkopere merken tablets maar de kwaliteit is dan ook gelijk minder. We raden een Apple iPad aan. Bestellen kan via Bol.com of Coolblue.nl. Laptop kan ook maar is in aanschaf meteen 2x zo duur (goede laptop vanaf 800,-)
    3. Praktijk heeft geen goede wifi, geen desktop met geschikte internetverbinding om te beeldbellen in de spreekkamer. Deze situatie komt voor in praktijken waarbij het HIS in een aparte omgeving is geplaatst. Benamingen hiervoor zijn: bureaublad op afstand/tweede bureaublad/Remote Desktop/Citrix-omgeving/Thin Clients. Om te kunnen beeldbellen is overleg met systeembeheerder van de praktijk nodig. De vraag is dan of de beschikbare internetverbinding geschikt gemaakt kan worden voor beeldbellen. Het kan zelfs zijn dat er dan een aparte internetverbinding moet worden aangelegd.

    Met vragen of voor advies over de benodigde ICT-voorzieningen kunt u contact opnemen met de Huib Hoogendijk hhoogendijk@rohamsterdam.nl 06-54230873
  • +
    Beeldbellen met Patiënten

    Videoconsults met patiënten binnen cBoards (Caresharing)

    Via cBoards kun je nu beeldbellen met patiënten en andere zorgverleners. Wat je daar voor moet doen? Maak een videoconsult boards aan voor een patiënt of activeer in de corona boards de tab ‘Beeldbellen’. Vanaf 28 mei is deze tab ook te activeren in de andere boards (bijvoorbeeld in de ouderenzorg board of zelfzorg CVRM-zorg).

    Beeldbellen is direct beschikbaar voor de zorgverleners die via ons al een cBoards premium account hebben. Bekijk hieronder de handleidingen om te zien hoe je via cBoards kan beeldbellen.

    Heb je nog geen cBoards premium account? Vraag deze dan bij ons aan (zie hieronder) en profiteer van het gratis gebruik in de eerste drie maanden.

    cBoards premium account aanvragen
    Stap 1: vul dit aanmeldformulier in.
    Stap 2: stuur het ingevulde aanmeldformulier naar cboards@rohamsterdam.nl

    Een medewerker van de ROHA vraagt de accounts voor je/jullie aan bij Caresharing. Van Caresharing ontvang je bericht als het account is geactiveerd.

    Webinars
    Caresharing organiseert webinars met uitleg over de werking van beeldbellen via cBoards. De data en tijdstippen zijn bekend. Deze zijn geplaatst op de pagina “Scholingen”. De link is voor alle scholingen gelijk.

    Wekelijks online vragenuur
    Heb je na het volgen van de webinar nog een vraag? Of wil je een keer oefenen? Doe dan mee aan het online vragenuur en stel je vragen aan Evelien Vos, projectleider eHealth van de ROHA. Je mag je vraag ook mailen naar evos@rohamsterdam.nl

    Handleidingen


    WeSeeDo

    WeSeeDo biedt twee producten voor beeldbellen aan, WeSeeDo Persoonlijk & WeSeeDo direct. Met een WeSeeDo account kun je gemakkelijk een video chat starten met patiënten, zonder dat de patiënt een account hoeft aan te maken of een app hoeft te installeren. Je verstuurd een link via email of sms aan de patiënt . Daarnaast voldoet het aan de veiligheidsnormen voor gebruik in de zorg. Kortom, een mooie oplossing om in de praktijk te introduceren.

    Aanmelden & proces

    Je kunt je aanmelden voor WeSeeDo, via Pharmeon. Dit kan ook als je geen klant bent bij Pharmeon. Op deze plek vind je ook meer informatie, kun je instructiefilmpjes vinden en worden later een FAQ en best practices gedeeld. Ook kun je mailen naar beeldbellen@pharmeon.nl bij vragen.

    Meer informatie

    Meer informatie over WeSeeDo Persoonlijk & WeSeeDo Direct:
    Wegwijzer (PDF)

    Meer informatie over de prijzen via Pharmeon:
    Prijslijst beeldbellen (PDF)

    Handleidingen

  • +
    Intercollegiaal overleg (MDO)

    Caresharing MDO beeldbellen

    Zorgverleners kunnen Caresharing MDO beeldbellen inzetten voor bijvoorbeeld overdrachten van patiënten en MDO- en. Indien je vaker overlegt met dezelfde groep mensen is het mogelijk om dezelfde sessie/ link te gebruiken en hoef je niet elke keer opnieuw een link te versturen. .

    MDO beeldbellen is beschikbaar op de desktop en laptop. MDO beeldbellen op mobiele apparaten, zoals een smartphone of tablet, is nu ook beschikbaar in de appstore (iphone) of playstore (android). Caresharing MDO beeldbellen is een nieuw product en de werking wordt geoptimaliseerd. Onze ervaring is dat het product steeds beter functioneert en makkelijk is te gebruiken.

    Aanmelden & proces

    Je kunt MDO beeldbellen opstarten via: https://mdobeeldbellen.caresharing.com/

    Handleidingen

    Siilo voor intercollegiaal advies/ overleg

    Siilo is specifiek voor de gezondheidszorg ontwikkeld en beveiligd voor gebruik. Je kunt in Siilo beveiligd (groeps) chatten (ipv bijv. gebruik van whatsapp) en gebruik maken van beeldbellen. Siilo is nu tijdelijk gratis beschikbaar voor gebruik.

    Overige opties voor beeldbellen tijdens een werkoverleg (bijv. wijkgroepen)

    Naast bovengenoemde digitale mogelijkheden kan je voor digitaal overleg tussen collega’s onderling ook denken aan het gebruik van SkypeZoomWhereby. Deze opties zijn echter niet specifiek voor gebruik in de zorg en onvoldoende beveiligd voor overleg over vertrouwelijke informatie. Gebruik dit bijvoorbeeld voor overleg binnen je wijkteam of als praktijkondersteuners met elkaar, deel geen gevoelige informatie.

Ondersteuning bij mailings naar patiënten

Sommige praktijken willen graag hun patiënten ook per e-mail informeren over bijvoorbeeld praktijk specifieke zaken tijdens deze corona-crisis. Vanuit een HIS is het vaak niet mogelijk om een e-mail naar veel ontvangers te sturen. De ROHA biedt aan om de praktijk te ondersteunen bij het sturen van berichten naar meerdere patiënten tegelijk.
  • +
    Optie 1:

    De ROHA ondersteunt bij de inrichting en de praktijk zelf verzorgt de mailing

    Mocht je graag zelf de mailing verzorgen dan kan de ROHA helpen met de inrichting van Mailchimp. Dit is een veel gebruikt programma om een bericht/nieuwsbrief naar veel e-mailadressen te versturen.  Mailchimp wordt onder andere gebruikt door Ineen en de KNMG voor het versturen van nieuwsbrieven. Ook veel gemeenten gebruiken het programma om te communiceren met burgers. Inmiddels heeft Mailchimp in het kader van corona het gebruik van het programma vrij gegeven voor zorgorganisaties. Mailchimp is vrij makkelijk te gebruiken, maar vergt wel computervaardigheden. Hoe vaker je het gebruikt hoe makkelijker het wordt. Voor deze optie kan hier Mailchimp worden aangeschaft. Heb je behoefte aan ondersteuning bij het gebruik van Mailchimp, neem dan contact op via onderstaande contactgegevens. Ook is onderaan een voorbeeldtekst te vinden.

  • +
    Optie 2:

    De ROHA verzorgt de mailing

    Stap 1: De huisartsenpraktijk: 

    • maakt een bestand: een selectie uit het HIS met e-mailadressen van patiënten (bestandstype CSV of excel, waarbij in 1 kolom alle e-mailadressen staan, één e-mailadres per regel, zie figuur);
    • maakt een tekst voor de patiënten (onderaan is een voorbeeldtekst te vinden);
    • verstuurt bestand+ tekst via zorgmail (veilig) naar patientenmailing@rohamsterdam.nl

    Stap 2: De ROHA:

    • verstuurt een testmail naar de praktijk en vraagt om goedkeuring.
    • verstuurt na goedkeuring de tekst via Mailchimp naar de e-mailadressen.
    • slaat het mailbestand op verzoek veilig op voor een volgende mailing of vernietigt het.

    De ROHA maakt gebruikt van  Zorgmail (veilige mail) en Mailchimp (AVG-proof) om de informatie te versturen naar jouw patiënten. De e-mailadressen worden veilig opgeslagen en met waarborgen omkleed. De (externe) Functionaris Gegevensbescherming van de ROHA heeft deze procedure nader onderzocht en goedgekeurd (dus AVG-proof).

    Interesse?

    Als je belangstelling hebt voor deze ondersteuning neem dan contact op met Evelien Vos (evos@rohamsterdam.nl, 0638757383)

    Inventariseer dit weekend bij de praktijk of je hier gebruik van wil maken, en stuur daarna de bestanden naar het e-mailadres: patientenmailing@rohamsterdam.nl. Vanaf aanstaande maandag 30 maart gaan we beginnen met versturen van e-mails.

    Hier vind je de voorbeeld mail.

    (PDF)
    Voorbeeld-bericht-via-mailchimp
    Voorbeeld-bericht-via-mailchimp (Engels)

    (Word)
    Voorbeeld-bericht-via-mailchimp
    Voorbeeld-bericht-via-mailchimp (Engels)

Links voor meer informatie

Handleidingen en instructies

WeSeeDo

  • WeSeeDo Direct
  • WeSeeDo Persoonlijk
  • De Agent Handleiding: Dit is de handleiding voor de arts. Hierin wordt uitgelegd hoe de arts een account aanmaakt en hoe de arts WeSeeDo moet gebruiken.
  • De Assistent Handleiding: Dit is de handleiding voor de doktersassistent. Hierin wordt uitgelegd hoe de assistent kan inloggen en afspraken kan inplannen voor de arts.
  • De Beheerder Handleiding: Dit is de handleiding voor de beheerder van de huisartsenpraktijk. Hierin wordt uitgelegd hoe de WeSeeDo omgeving gepersonaliseerd kan worden en hoe extra accounts aangemaakt kunnen worden

Cboards videoconsult patiënten

Caresharing MDO beeldbellen

ZOOM

  • Onderstaand een instructiefilmpje over het gebruik van Zoom en een FAQ (Engels).

Naar boven

Login

Registreren| Wachtwoord vergeten?

⇧ Inklappen