Gelukkig met ‘Lekkerinjevel’

Saskia Sielias, praktijkondersteuner in Watergraafsmeer, deed 15 oktober jl. mee aan de webinar over Lekker in je Vel. Zij deed ervaring op met een aantal programma’s in de praktijk waar ze werkt. Hier lees je waar Saskia enthousiast over is en voor welke patiënten het geschikt is.

Op 5 augustus las ik de nieuwsbrief van de ROHA waarin Lekker in je Vel werd gepromoot. De ROHA ondersteunt dit initiatief en wat mij betreft kwam dit aanbod als geroepen.

Ik sprak patiënt Maaike in augustus, digitaal zoals dat in deze tijd regelmatig gaat. Ze had coronastress en werd gek van de kinderen in huis. Dat ook haar man 24/7 aanwezig was maakte dat ze het liefst wilde vluchten. Maar waar ga je dan heen? Ze stond zo strak als een gespannen elastiekje dat op het punt stond te knappen. Ik wist het ook even niet meer, ze was de zoveelste patiënt die met dit verhaal kwam en zelf was ik eigenlijk ook wel helemaal klaar met de coronastress en beperkingen. Ik verwees Maaike naar lekkerinjevel.amsterdam, eigenlijk omdat ik zelf wat inspiratieloos was en we maakten een nieuwe afspraak.

Natuurlijk moet ik weten waar ik naar verwijs en zo klikte ik dus zelf ook wat rond op de site totdat ik het programma ‘geluk’ tegen kwam. De meest gestelde vraag van patiënten (en mijzelf) is toch: hoe word ik dan gelukkig? Zou hier op lekkerinjevel.amsterdam het antwoord gewoon te vinden zijn? Ik volgde het programma en ik werd gelukkig, het is geweldig! Nee, natuurlijk niet, zo werkt het niet. Ik kreeg wel inzicht en kennis en warempel, ik ontdekte dat ik eigenlijk wel gelukkig ben.

Maaike kwam terug op het spreekuur. We konden elkaar weer fysiek zien. Ze kwam binnen en begon te vertellen: “Ik heb eens rondgekeken op die site van je en ben aan de slag gegaan, sterker nog, wij zijn aan de slag gegaan!” Maaike en haar man hadden samen het programma ‘relatieboost’ doorlopen. De 10 tips in het omgaan met de ‘nieuwe’ thuissituatie waren de hele familie ook goed bevallen. Ze was zich nu aan het oriënteren op nog meer leuke programma’s en de hele familie deed mee

Wat ik zo fijn vind is dat mensen zelf rond kunnen klikken op de site. Ze kunnen starten met wat ze willen en afmaken (of niet) waar ze behoefte aan hebben. Veel mensen met lichte problemen komen prima uit met deze vorm van zorg en ik merk ook dat de problemen niet verergeren, juist omdat men zelf actie kan ondernemen. Digitale vaardigheden zijn wel belangrijk, maar het gebrek hieraan hoeft geen belemmering te zijn. Ik heb diverse patiënten die digibeet zijn en die door familieleden (of mij) worden geholpen. Zij kunnen daarna prima uit de voeten met de site. 

Welke programma’s bij mij en mijn patiënten favoriet zijn? Bewegen, omgaan met geld, alle corona programma’s, tabak zelfhulp  en overspannen & burn-out.

Genoeg reclamepraat nu (nee, ik heb geen aandelen). Ga gewoon maar eens kijken of laat jouw patiënt onderzoeken wat hij of zij zelf nodig heeft, je zult zien dat je verrast wordt door de veelzijdigheid van dit platform. En oh, ga vooral zelf het programma ‘geluk’ doorlopen en laat mij even weten hoe dit je is bevallen.

www.lekkerinjevel.amsterdam