FAQ beschikbaar Helpdesk Digitale Zorg

Onze samenwerking met de Helpdesk Digitale Zorg faciliteert aangesloten huisartsenpraktijken van gratis ondersteuning voor de minder digitaal-vaardige patiënt. Alle veel gestelde vragen over de Helpdesk Digitale Zorg zijn vanaf vandaag beschikbaar in het onderstaande overzicht en PDF.

Voor wie is de Helpdesk Digitale Zorg?
De Helpdesk Digitale Zorg biedt warme begeleiding voor alle patiënten die net iets minder digitaal-vaardig (b)lijken. In de praktijk merken we dat dit veelal ouderen, mensen met een migratieachtergrond, mantelzorgers of ouders met digitale vragen rondom hun kinderen zijn. Iedereen met een hulpvraag is welkom!

Wanneer is de Helpdesk Digitale Zorg open?
De Helpdesk Digitale Zorg is open van 09:00 – 17:00 uur van maandag t/m vrijdag. Daarnaast zijn onze toegankelijke handleidingen en digitale assistent altijd beschikbaar. Mocht er iemand buiten de openingstijden bellen, wordt er uiterlijk de volgende werkdag teruggebeld.

Wat heeft mijn patiënt aan de HDZ?
We merken dat patiënten het heel erg fijn vinden dat er geruim de tijd en aandacht genomen wordt. Er heerst vaak veel onzekerheid en aarzeling rondom het stellen van vragen. Bij de Helpdesk Digitale Zorg kan men laagdrempelig terecht en stoppen we pas wanneer iedereen tevreden is.

Wat heeft de zorgprofessional aan de HDZ?
Doordat de patiënten ondersteund worden via de HDZ, wordt er meer gebruik gemaakt van digitale zorg. De patiënt kan terecht bij de HDZ, waardoor de zorgprofessional in het werk niet onderbroken wordt. De zorgprofessional kan zich zo goed concentreren op zijn werk, wetende dat de patiënt de aandacht krijgt die hij/zij verdient.

Hoe kunnen patiënten de handleidingen zien?
Op de website www.helpdeskdigitalezorg.nl staan meer dan 100 toegankelijke handleidingen op het gebied van digitale zorg, met video’s, online oefenomgevingen en veelgestelde vragen. Als zorgprofessional is kun je deze handleidingen delen met de zorgvrager. Mocht iemand er dan toch niet helemaal uitkomen, zijn wij dichtbij met de telefonische helpdesk.

Wat als een patiënt thuis geen internet heeft?
Goede vraag! Ook hierin kunnen wij ondersteunen. Dat doen wij door te bemiddelen in het bestaande aanbod vanuit bijvoorbeeld welzijnsorganisaties. Hier werken betrouwbare vrijwilligers, die bij de patiënten thuis langs kunnen om te helpen. Ook kunnen wij naar een goede cursus verwijzen, indien iemand zijn digivaardigheden wil verbeteren.

Waarbij kan de HDZ niet helpen en wat dan?
De Helpdesk Digitale Zorg kan niet helpen bij medischinhoudelijke vragen en bij het inzien of wijzigen van afspraken, persoonsgegevens etc. Wij proberen in zulke gevallen de patiënt te begeleiden bij het opzoeken of zelf aanpassen van de gegevens. Mochten dit niet kunnen of lukken, dan helpen we de zorgvrager graag op weg naar het juiste adres.

Helpt de HDZ ze in meerdere talen?
Dat ligt eraan waarvoor je de HDZ inzet. De focus van de Helpdesk Digitale Zorg ligt telefonisch momenteel bij het bieden van warme begeleiding in het Nederlands of Engels. De handleidingen op de website zijn in 20 talen beschikbaar, mocht iemand extra uitleg willen in zijn/haar eigen taal.

Hoef ik zelf mijn patiënten niet meer te helpen?
Doordat de patiënten ondersteund worden via de HDZ, wordt er meer gebruik gemaakt van digitale zorg. De patiënt kan terecht bij de HDZ, waardoor de zorgprofessional in het werk niet onderbroken wordt. De zorgprofessional kan zich zo goed concentreren op zijn werk, wetende dat de patiënt de aandacht krijgt die hij/zij verdient.

Kan de HDZ ook onze patiënten helpen?
Dat doen we graag! Het kan zijn dat er overkoepelend al iets geregeld is, bijvoorbeeld via een huisartsenorganisatie. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@helpdeskdigitalezorg.nl en we kijken samen wat er mogelijk is.