Doorbemiddelingsfunctie stedelijk zorg in de wijk weer actief

Een aantal jaren geleden is het convenant tussen wijkverpleging en huisartsen afgesloten door Zorg in de Wijk en het programma Beter Oud in Amsterdam. Belangrijk onderdeel van dit convenant is het instellen van voorkeursaanbieders per huisartsenpraktijk en de onderlinge doorbemiddeling van de thuiszorg bij geen plek.

Sinds 19 januari jl. is de doorbemiddelingsfunctie voor de Stedelijk Zorg in de Wijk aanbieders weer actief. Wijkverpleegkundigen of coördinatoren van wijkteams/VVT kunnen aanvragen voor zorg die zij zelf niet in kunnen vullen doorgeven aan een centrale doorbemiddelingsfunctie. De zorgvraag wordt dan doorgezet naar één van de andere gecontracteerde aanbieders (of gecontracteerde onderaannemers) die de cliënt in zorg neemt.

Wat is de werkwijze?

  • De doorbemiddelingsfunctie is er voor de wijkverpleegkundigen.
  • Het rechtstreekse contact tussen wijkverpleegkundige en huisarts is uitgangspunt voor de werkwijze van de doorbemiddelingsfunctie.
  • Huisartsen melden de zorgvraag rechtstreeks bij wijkverpleegkundigen of het cliëntservicebureau (CSB) van de gecontracteerde thuiszorgaanbieders.
  • Kan de voorkeursaanbieder de zorgvraag niet aannemen dan meldt de wijkverpleegkundige (of CSB) dit bij de doorbemiddelingsfunctie. De medewerker van de doorbemiddelingsfunctie neemt dan de verantwoordelijkheid voor het vinden van een zorgaanbieder over van de wijkverpleegkundige.
  • De medewerker van de doorbemiddelingsfunctie zet de aanvraag uit bij de andere gecontracteerde aanbieders of bij één van de gecontracteerde onderaannemers.
  • De huisarts wordt geïnformeerd welke organisatie de cliënt in zorg genomen heeft.

Er zijn afspraken gemaakt over responstijd zodat snel duidelijk is of de cliënt in zorg wordt genomen. Indien nodig kan de doorbemiddelingsfunctie ook kijken naar tijdelijk verblijf via het aanmeldportaal, als de zorg te complex is/te urgent is en er geen capaciteit is bij één van de aanbieders.

De doorbemiddelingsfunctie wordt door Cordaan namens de Zorg in de Wijk partijen ingevuld. Na een half jaar wordt bekeken of een van de andere VVT-aanbieders de functie over wil nemen of Cordaan deze rol blijft vervullen. De bedoeling is dat op termijn de functionaliteit verder wordt ontwikkeld zodat bijvoorbeeld kan worden gemoninotord in welke wijken/stadsdelen knelpunten zijn, welke type zorgvraag vaker doorbemiddeld wordt etc.

Eerste ervaringen en oproep
De ervaringen vanuit de thuiszorgaanbieders zijn positief. De aanvragen die gedaan zijn voor doorbemiddeling zijn in de eerste weken vrijwel allemaal ingevuld (92%) of soms op een andere manier opgelost. Je mag als huisarts natuurlijk actief vragen aan de wijkverpleegkundige/VVT-aanbieder om de doorbemiddeling te organiseren als zij de patiënt niet zelf in zorg kunnen nemen. Bij knelpunten rond de doorbemiddeling, kun je een e-mail sturen naar jdittmar@cordaan.nl.